Kronik i Bjarne Kohl og Preben Melander (red):
Ledelse og informationsteknologi - 90’ernes udfordring, Jurist- og
Økonomforbundets Forlag, 1992, side 111-129 Rammerne omkring en kommende
informatikfunktion i virksomhederne af Joakim Dalby Det danske samfund har i de sidste par årtier
skiftet karakter fra et industrisamfund til et informationssamfund. Det
gamle mundheld: "Viden er magt", er for alvor en kendsgerning.
Ligeså er anvendelsen af informationsteknologi en vigtig faktor, som har
skiftet karakter fra at være operativ og taktisk til at være strategisk.
Informationssystemer er ofte en væsentlig faktor i informationsteknologi-anvendelser,
og disse systemer præsenteres i to typer. Disse forhold munder ud en præsentation af virksomhedens
fremtidige grundparametre. Edb-afdelingen og edb-chefen og den øvrige
virksomhed herunder topledelsen, liniecheferne og brugerne har ikke rigtig
kunne kommunikere sammen, hvorved nye anvendelsesformer af edb og
informationsteknologi er "gået i vasken." Kan der her være en
"redningsmand". Der er således en række forhold, som danske
virksomheder skal være opmærksomme på. Artiklen anbefaler, at denne opmærksomhed
giver sig udslag i etablering af en såkaldt informatikfunktion, hvis rammer
der ses nærmere på. Informatik-begrebet opstod i 1940 som en fransk
("l'informatique") betegnelse for de kommende elektroniske informationsbehandlingsmaskiner.
Philippe Dreyfus gav i 1962 (fra Gestion, juni, s. 240) en forestilling om,
at begrebet var en sammensætning af information og automatik.
Her i artiklen tillægges informatik en altfavnende fællesnævner for:
Informationsteknologi, data, information, elektronisk databehandling og
informationsbehandling, informationssystemer, informationsressourcestyring,
kommunikationsteknologier m.v. Information som ressource I industrisamfundet var kapitalen hovedråmaterialet,
men i informationssamfundet bliver den erstattet af information, viden og
kreativitet. Informationen bliver således den centrale kapital og den
centrale ressource i informationssamfundets økonomi. (Karl Marx ville
sikkert i dag have kaldt sit værk "Das Kapital" for "Die Information".)
Informationsstrømmen i virksomheden er således i dag blevet en ligeså vigtig
faktor som penge- og materialestrømmen og er blevet en værdiskabende
størrelse for virksomheden. Det er blevet mere og mere åbenbart, at viden og
information udgør virksomhedens rygrad, og opnåelse af succes vil derfor
være et spørgsmål om at skabe og udnytte information. Et produkts fysiske del og informationsdel Et produkt består normalt af en fysisk del
(f.eks. cyklen) og en informationsdel (tekniske data om gear m.v., service
og garanti). I industrisamfundets produkter var den fysiske del langt mere
væsentlig end dets informationsdel. I informationssamfundet spiller informationsdelen
imidlertid en langt større rolle især på grund af anvendelsen af informationsteknologi,
og der findes oven i købet en lang række produkter, som ikke har nogen fysisk
del (f.eks. virksomheders adgang til informationsdatabaser, rådgivning,
nyhedsmedier og køb af statistiske og markedsmæssige oplysninger). Man
kalder det på engelsk "value added", når der adderes en række
service og informationstjenester til produktet, og produktet derved får
en værdiforøgelse (set fra kundens side). "Value added" er
derfor i dag en vigtig konkurrenceparameter for mange virksomheder.
Endvidere ses der ofte informationsprodukter (men selvfølgelig også
fysiske produkter), som er biprodukter for virksomheder. De kaldes på engelsk
for "spin-off"-produkter. F.eks. tilbyder flere dagblade herhjemme
emnesøgninger i deres artikel database (mod betaling). Eller har man et abonnement
på f.eks. bladet Datatid, får man adgang via sin PC og modem til deres Bulletin
Board. Eller når man køber en ny bil, og den på et eller andet tidspunkt går
i stykker; så kan man via sin PC koble sig til bilforhandlerens
mekaniker-ekspert-edb-system og få stillet bilens diagnose samt forslag til
reparationer og om evt. udskiftede dele allerede findes på lager eller
skal bestilles hjem. Information er således i sig selv blevet en
salgsvare og informationsteknologien spiller tit en væsentlig rolle heri. Tiden i at besidde informationen Det er især på grund af den voksende
informationsdel i mange produkter, at man taler om information som ressource.
Men kan en virksomhed have patent på information? Virksomheden kan lade
være med at sælge den, men kan patentet alligevel bevares? Jeg mener nej,
da konkurrenterne efter en vis tid også vil kunne være i besiddelse af samme
information, fordi de enten kan købe den eller selv danne den. Hvis
informationen er opfundet af virksomheden, f.eks. recepten til fremstilling
af Coca Cola, kan den gøres til retslig patent, men teoretisk set kan informationen
dannes af andre uden for Coca Cola. Så efter min mening er selve ressourcen/råvaren
information ikke det vigtigste for virksomheden, men i stedet, at man har
informationen før konkurrenterne (eller har bevidstheden om informationen
og dens eksistens) og derved kan bruge den som konkurrenceparameter. Det er
således tiden (tidsperioden), hvori virksomheden bevarer
informationen for sig selv, der er afgørende i informationssamfundet. Tiden
er det strategiske forspring, mens informationen er årsagen til springet. Egenskaber ved information som ressource Jeg har opstillet en række egenskaber ved information
som ressource, da jeg synes, at denne ressource på nogle punkter adskiller
sig fra andre ressourcer i virksomheden f.eks. finansielle, menneskelig
og energi: (Jeg vil dog ikke lave sammenligninger) (a) Kvalitetsmål for information som
ressource: Relevans, tilstrækkelig, aktuel, nøjagtig (entydigt, korrekt
og pålidelig), verificerbar, konsistent og præsentabel samt let
tilgængelig (genfinde). (b) Information er underlagt forskellige
fortolkninger og betydninger og bliver derved subjektiv. (c) Fordi man besidder ressourcen, behøver den
ikke være noget værd. For meget information kan være værre end manglende
information. (d) Information lagres f.eks. hos personer
hvorved den ofte er personafhængig. Edb-lagring af information er sårbar,
hvis edb-systemet "er nede" eller virus m.v. Lagringen er ofte
spredt flere steder i virksomheden. (e) Information er ikke noget værd i sig selv,
men kan blive det i den behandling/håndtering informationen indgår i og
evt. sammenstilles med anden information og heraf danne ny "værdifuld"
information. Værdiansættelsen afhænger
af brugerne, sted, tid, formål med information m.v. Information får værdi
ved anvendelse af den og forskellige anvendelser kan sættes til forskellige
værdier. (f) Samme information kan benyttes på samme
tid af f.eks. flere personer på forskellige steder. (g) Information bliver ikke "slidt
op", men kan bruges igen og igen. Informationens aktualitet er dog tidsafhængig, hvor den kan blive "udkonkurreret"
af ny information eller blot forældet og derved ikke mere anvendelig. (h) Information er hurtig at transportere fra
sted til sted. (i) Information er en ressource, der
planlægger, styrer og måler på andre ressourcer inden for virksomheden.
Information er derved et styringsmedie
i virksomheden (administration og produktion) og specielt for
topledelsen. (j) Information kan forøge produkters værdi og
serviceydelse over for kunder (opfylde deres behov). F.eks. ved "value
added" og "spin-off" information. (k) Information er universal i virksomheden,
den findes overalt, dog i forskellige typer (om kunder, konkurrenter,
produkter, kvaliteter, økonomi, lovgivning m.v.) (l) Information skal organiseres, styres,
indsamles, lagres, behandles, genfindes, præsenteres, videregives, benyttes
o.s.v. (m) Information beskyttes ofte mod uautoriseret
adgang og brug. Anvendelsen af informationsteknologi Anvendelsen af informationsteknologi (især den
elektroniske form) er meget udbredt i informationssamfundet. Der er tale om
en universalteknologi, fordi den indgår overalt som redskab til håndtering
og styring af information, f.eks. ved: (1) Informationsteknologi kan inkorporeres i
de eksisterende produkter. (2) Informationsteknologien kan være med til
at tilføje ny information, service og andre tjenester til produkter, såvel
gamle som nye. (3) Informationsteknologi kan bruges som
udviklingsværktøj til skabelse af helt nye produkter, og kan endvidere lade
produkterne selv indeholde informationsteknologi. (4) Informationsteknologien kan indhente
information fra eksterne databaser til f.eks. markedsføring. (5) Informationsteknologien kan via terminaler
koble virksomheden, dens kunder og dens leverandører sammen, og derved opnå
fordele for alle tre parter, eller den kan koble virksomheder sammen, der
ønsker at samarbejde. Internt i virksomheden kan informationsteknologien
integrere og sammenkoble de forskellige aktiviteter (datterselskaber/virksomheder
i samme koncern), samt hjælpe med i en overordnet koordinering.
(Informationsteknologi binder sammen). (6) Informationsteknologien kan effektivisere
udviklings- og konstruktionsarbejde og muliggøre løsning af udviklingsopgaver,
som ikke hidtil har været muligt at gennemføre. (7) Informationsteknologi kan bruges til
automatisering og styring af produktion, intern transport, lagre m.v. (8) Informationsteknologien kan automatisere
meget kalkulations-, planlægnings- og konstruktionsarbejde m.v. og støtte
i informationsfremskaffelse og beslutning hos topledelsen. I det følgende ses nærmere på punkt 5 ovenfor. Ved anvendelse af informationsteknologi vil de
eksisterende relationer (leverandør- og kunderelationer) i distributionskæden
efter min mening blive styrket. Det vil ske ved en bedre håndtering af den
voksende informationsmængde gennem kæden omhandlende lagerbeholdning og
ajourføring, bestilling af varer evt. automatisk fra kundens (f.eks. et
supermarkeds) lagerdatabase, "lige til tiden"-levering og
"levering når behov opstår", logistik, prisfastsætning, fakturering,
regnskabs- og økonomistyring m.v. samt alt i alt en bedre styring (evt. via
centrale databaser) herunder "feed back". Informationen kan
faktisk gå hen og blive vigtigere end det fysiske produkt gennem distributionskæden. Sammenkoblingen via
terminaler til kunderne har således flere fordele for virksomheden: (1) Omkostninger til modtagelse af ordre mindskes
for virksomheden. (2) Kunderne får en fleksibel ordreafgivelse,
hvilket ofte betyder, at nye ordre også afgives. (3) Sandsynligheden for konkurrerende
terminaler er meget lille, da kunderne/brugerne i de fleste tilfælde kun
ønsker at betjene et system. (4) Kunderne er nærmest "låst"
eller "bundet" til virksomheden, da de nu kender systemet og
derfor ikke ønsker at ofre nye ressourcer på at skifte til et andet system
hos en konkurrent (på engelsk kaldet "switching cost" for de
omkostninger kunden vil få ved at skifte til anden leverandør). Dette
giver mindre prisfølsomhed på virksomhedens varer. (5) Der kan nemt, hurtigt og billigt laves
markedsanalyse af de varer kunderne køber eller udtager information om. (6) Der kan nemt, hurtigt og billigt laves
markedsføring og reklameres for f.eks. nye produkter via terminalerne
(introduktionsannoncer) eller laves vedligeholdelsesannoncer og andre
tilbud. Det danske erhvervsliv har i de sidste par år
oplevet store fusioner inden for mange brancher. Fusionerne har såvel været
inden for samme branche, f.eks. bankerne som over forskellige brancher,
hvor der nærmest har været tale om opkøb af virksomheder. Mange virksomheder
har "joint ventures" samarbejde, bliver alliancepartnere eller
samarbejde i mindre målestok. Endvidere forbindelse til datterselskaber
og virksomheder inden for samme koncern. Der er således tendens til i dansk
erhvervsliv, at "de store bliver større". Hvis de enkelte aktiviteter/virksomheder
skal kunne spille sammen, er det vigtigt, at de understøtter hinanden såvel
indadtil som især udadtil, hvorved virksomhederne styrkes især eksternt.
Lad os se på nogle eksempler. En alliance mellem en række virksomheder kunne
f.eks. dannes ved, at de i fællesskab løser en eller flere opgaver (bl.a.
produktion af varer og salg af viden) ved hver for sig at bidrage med
information (og andre ressourcer) som tilsammen giver dem en
konkurrencemæssig fordel, fordi de samarbejder. Et eksempel herpå kunne være
de kommende alliancer mellem ejendomsmæglere, kreditinstitutioner, pengeinstitutter
og forsikringsselskaber. Dette er også tilfældet i American Airlines
SABRE-system, hvor fly, hotel og biludlejning således er forskellige
brancher, der er "smeltet" sammen - brancheglidning. Der kan
også være tale om en butikskæde (f.eks. boghandlerkæde) med en række
filialer, hvorved en boghandler via et edb-system kan opspore en bog (som er
udgået fra forlaget) hos nærmeste kollega. Disse anvendelsesformer og mulighederne har
ændret virksomhedens grundparametre til at blive langt mere kunde orienteret
og kundetilpasset samt individualiserende omkring kunden. Herved er
virksomheden også blevet i stand til at efterleve kravene fra
informationssamfundets kunder. Det kan derfor konkluderes, at de virksomheder
som først kommer med nye informationsteknologi-anvendelser oftest vil vinde
en konkurrencefordel og styrke deres konkurrenceposition, fordi anvendelsen
opfylder nogle kundebehov. Endvidere kan det konkluderes, at
konkurrencefordelen bliver mere og mere af strategisk betydning, fordi
anvendelsen af informationsteknologi har og vil fremover ændre sig fra en
operationel og taktisk form, der primært var indadrettet i virksomheden
til en strategisk form, der primært er udadrettet mod virksomhedens
omgivelser. Dette skyldes et skift i informationsteknologien fra at være
omkostningsreducerende til at blive indtægtsforøgende
(værdiforøgende) for virksomheden. Lad os lige præcisere de tre nævnte begreber:
Operationel, taktisk og strategisk anvendelse af informationsteknolog: Operationel anvendelse
af informationsteknologi Ved operationel anvendelse forstås at
effektivisere og automatisere forskellige operationer/funktioner/arbejdsopgaver,
så de kan udføres billigere, hurtigere og med højere kvalitet. Eksempler på operationel anvendelse af
informationsteknologi kan nævnes: Tekstbehandling, edb-bogholderi, fakturering,
telefax, skatteberegninger, lønsystemer, automatisk datafangst (f.eks.
via stregkodelæsning ved kasseapparater), automat baserede ekspeditioner
(f.eks. pengeautomat), automatisk masseproduktion og transport til lagre
og registrering samt overvågning og automatisk kvalitetskontrol. Informationsteknologier som anvendes operationelt
er "simple" enkeltstående former. Taktisk anvendelse af informationsteknologi Ved taktisk anvendelse forstås en effektiviseret
ressourceudnyttelse med henblik på dataindsamling som muliggør rationel
styring af forskellige aktiviteter samt at understøtte kommunikation og
beslutninger. Eksempler på taktisk anvendelse af
informationsteknologi kan nævnes: Administrative styringer f.eks. indkøb-,
lager- og økonomistyring, produktionsstyring, distributionsplanlægning,
beslutningsstøtte-, vidensbaserede-, ekspert- og kommunikationssystem
samt udarbejdelse af budgetsimulerings- og prognostiseringsmodeller.
Endvidere oplagring af informationer fra kasseapparater og pengeautomater
til f.eks. afsætningsmæssige beslutninger samt elektronisk kobling til
revisor, datterselskaber og samarbejdspartnere for overførsel af
informationer, der styrker virksomhederne internt. Informationsteknologier som anvendes taktisk er
"komplekse", og gør brug af flere former for
informationsteknologi i en integreret helhed. Strategisk
anvendelse af informationsteknologi Ved strategisk anvendelse forstås: "At øge
virksomhedens værdi og derved forbedre virksomhedens totalsituation"
f.eks. forbedre omsætningen, årsresultatet og aktiekursen. Det opnås ved
at øge produkternes værdi ved f.eks. at inkorporere informationsteknologi,
at danne grundlag for nye forretninger og nye produkter ved bl.a. at øge
informationsdelen i produktet ("value added") eller danne
"spin-off"-produkter. Derved opnås konkurrencefordele. Tankegangen
er altså at identificere og udvælge nye forretningsmæssige muligheder
for virksomheden ved anvendelse af informationsteknologi. Indførelse af
strategisk anvendelse af informationsteknologi sker ved, at virksomheden
kan se sammenhængen mellem markedets krav og teknologiens muligheder og
konsekvenser - er markeds og kunde orienteret. Herved forandres virksomhedens
totalsituation. Eksempler på strategisk anvendelse af informationsteknologi
kan nævnes: Bookingsystemer, integreret ejendomsmægler-kreditinstitut-bank-forsikring-produkter
(totalløsninger) via samarbejde og alliancer, der styrker virksomhederne
eksternt, Dankort systemet og Danmarks Radio's DORA-system (DORA står for Digitalt system for
Optagelse, Redigering og Afvikling. Systemet skulle bl.a. have været med til
at bringe indkomne nyheder ud til seerne midt under en TV-avis udsendelse.) Endvidere elektronisk kobling til kunden via
terminal, bærebar PC i salgsleddet for derved at give kunden svar på stedet
(f.eks. ved ejendomskøb eller køkkenindretning med simulering (evt.
videobaseret af indretningen) og pristilbud samt vurdering af kundens
totale økonomiske situation. Eller blot ugens særtilbud anført på Brugsens
kassebon. Da informationsteknologien mere eller mindre
kommer ind og spiller med på virksomhedernes forskellige aktiviteter i
produktionen, har det betydet, at informationsteknologien har erhvervet
sig en strategisk rolle/betydning og adskiller sig derfor fra de mange
andre teknologier, som virksomhederne anvender. Informationssystemer Informationssystemer indgår ofte ved strategisk
anvendelse af informationsteknologi. Jeg ser nærmere på to typer af
informationssystemer. Informationssystem
som støtte funktion Informationssystemtypen
"støttefunktion" er indadrettet i virksomheden og tager sig af
informationsgangen og -strømmen inden for virksomhedens rammer. Informationssystemerne
tager sig ofte ud i at overvågne, kontrollere, styre, effektivitere og
spare omkostninger samt automatisere og at give hurtige informationer til
topledelsen så dens beslutningsgrundlag bliver bedre (og
informationsbehov kan ofte imødekommes). Informationssystemerne indsamler
også informationer udefra, f.eks. eksterne data/informationsbaser om
demografiske, teknologiske, økonomiske og samfundsmæssige forhold. Som eksempler på sådanne støtte
informationssystemer kan nævnes: Regnskab og anden bogholderi, indkøb,
lager, produktionstyring/planlægning og logistiksystemer samt lønsystemer.
Eller ordreafgivelsessystemet hos American Hospital Supply og
reservationssystemet hos American Airlines. Senere kom de integrerede informationssystemer,
som bandt virksomhedens forskellige aktiviteter sammen og styrkede derved
informationsgangen samt kontrollen, styringen og topledelsens
beslutningsgrundlag i ledelsesinformationssystemerne. Som eksempler på sådanne støtte
infomationssystemer kan nævnes: Administrative styringer f.eks. indkøb-,
lager- og økonomistyring, produktionsstyring, distributionsplanlægning,
beslutningsstøtte-, vidensbaserede-, ekspert- og kommunikationssystem
samt udarbejdelse af budgetsimulerings- og prognostiseringsmodeller.
Endvidere oplagring af informationer fra kasseapparater og pengeautomater
til f.eks. afsætningsmæssige beslutninger samt elektronisk kobling til
revisor, datterselskaber og samarbejdspartnere for overførsel af informationer,
der styrker virksomhederne internt. Man fik også informationssystemer for
markedsføring og salgsfunktionen, hvorved de begyndte at blive udadrettet
mod virksomhedens kunder. F.eks. blev kundernes præferencer indsamlet,
edb-behandlet og vurderet i forbindelse med bl.a. en segmentering af markedet
for øje. Informationssystemer
som strategisk funktion Informationssystemtypen "strategisk
funktion" er udadrettet mod virksomhedens omgivelser og tager sig af
markedsføring, kundeservice, hurtige leveringer, forbedre information og
service ved virksomhedens produkter ("value added") eller i
produkterne og dannelse af helt nye produkter specielt informationsprodukter,
f.eks. "spin-off"-produkter. Som eksempler på strategiske informationssystemer
kan nævnes: Total Kontoen i Jyske Bank, ARA Service, Otis Elevator og Det
Danske Stålvalseværk A/S eksemplerne. Endvidere er strategiske informationssystemer
rettet mod at opfange og bearbejde signaler fra omverdenen og står for at
informere topledelsen om hændelser af strategisk betydning for virksomheden.
Forholdet mellem
informationssystemer som støtte funktion og som strategisk funktion Informationssystemer har efter min vurdering til
formål at hjælpe med i (og styre) forskellige indadrettet og udadrettet handlinger
i virksomheden. Strategiske informationssystemer består enten af
delvis støtte informationssystemer, eller kan for den sagsskyld være et
rent støtte informationssystem (f.eks. ordreafgivelsessystemer hos
American Hospital Supply og reservationssystemet hos American Airlines
eksemplerne). Men da informationssystemet indgår som en del af en
strategisk anvendelse af informationsteknologi (terminaler ude hos kunderne
og rejsebureauerne - "knopskydning") eller mere bredt indgår i
virksomhedsstrategien bliver det efter min mening strategisk og et konkurrencevåben
for virksomheden. Informationssystemer er således ofte et væsentligt
element i et informatikstrategisk tiltag og bør derfor også hænge nøje
sammen med virksomhedsstrategien. Sondring mellem to aspekter ved
informationssystemer Da der allerede er skrevet og sagt meget om
IRM-begrebet og -konceptet (Information Resource(s) Management), har jeg
afgrænset mig for at se nærmere herpå. (IRM kaldes ofte på dansk for Styring
af Virksomhedens InformationsRessourcer SVIR). I stedet vil jeg bruge de to fortolkninger af IRM
til at klarlægge en sondring mellem to aspekter ved informationssystemer.
Fortolkningerne skyldes det sidste bogstav "s" i Resource/Resources. 1: Information
Resource Management Her fokuseres på selve informationen (indholdet),
dens strukturering, modellering, organisering og informationsgangen (internt
og ekstern), kort sagt informationssystemets opgaver samt
informationsprodukter ("value added" og "spin-off").
Fokuset er et helhedssyn på virksomhedens informationsanvendelser, der efter
IRM-konceptet bør hænge sammen, koblet eller integreret i virksomhedens
strategi samt forretningsmæssige virke. Endvidere opgaver som at identificere,
analysere, udarbejde, planlægge, koordinere og styre informationssystem-anvendelser
i virksomheden. 2: Information
Resources Management Her fokuseres på selve informationssystemets
redskaber og værktøjer samt opbygning, implementation og drift af informationssystemer. Forskellen på IRM med og uden "s"
ligger i, hvad der skal styres/administreres, nemlig med "s"
"hardwaren" og "softwaren" (informationsteknologi-nær) og
uden "s" hvad man kunne kalde "infowaren"
(informationsnær). Der ligger således i fortolkningen en klar distinktion
mellem to slags "waren", der repræsenterer hvert sit aspekt ved
informationssystemer. Dog har aspekterne meget tætte relationer og er mere eller
mindre afhængige af hinanden. "Hardwaren" og "softwaren"
lægger nemlig bindinger og begrænsninger på "infowaren", i hvert
fald indtil ny "hardware" og "software" er udviklet. Virksomhedernes fremtidige grundparametre Jeg vil kort beskrive, hvordan jeg tror, nogle
af virksomhedernes grundparametre vil se ud i informationssamfundet: (1) Produktudvikling, produktdesign og
udformning mod en markedstilpasning (og hurtig respons på ændrede markedsvilkår),
produktdifferentiering og ved at inkorporere informationsteknologi i virksomhedens
produkter samt at forøge produkters informationsdel ("value
added" + "spin-off"). Endvidere levere produkter med
højere kvalitet og give dem et særpræg i forhold til konkurrenternes,
som af kunderne tillægges en værdi. Produkternes livscyklus vil også blive
kortere. (2) Sortimentet gøres a la et
skræddersyet produkt (kundetilpasning og hurtig omstilling af produktionen),
men også udvidet i såvel breden som dybden (totalløsninger). Endvidere modul
levering/leverancer. Udgangspunkt: Alle kundebehov er forskellige og bør behandles
som sådan. (3) Service, som alt afgørende for at
bevare sin position på markedet og derved holde kunderne orienteret mod nye
produkter. Men også give dem anden information f.eks. om virksomhedens lagerbeholdning
så kunderne kan planlægge deres bestillinger. Endvidere meget information
til kunderne om produkterne. Specielt individuelle/skræddersyet
information til kunderne. Udgangspunkt: Information og serviceydelser kan
skabe omsætning i sig selv. (4) Distributionskanaler, som mindsker leveringstiden
til et minimum - "lige til tiden"-levering ("just in
time") og "levering når behovet opstår", så kunderne ikke
mere ligger inde med store lagerbeholdninger, men kan bestille og få varerne
inden for meget kort tid. Kan bl.a. opnås ved, at forskellige virksomheder
danner fælles distributionskanaler, så kunden f.eks. modtager fem leverandørers
produkter samlet frem for enkeltvis. (5) Prisen er jo i følge en
erhvervsøkonomisk betragtning bestemmende for afsætningen. Informationsteknologien
er med til at sænke omkostningerne ved produktion, som en næsten hvilken som
helst anden teknologi har været det gennem tiden. Men anvendelsen af
informationsteknologi kan betyde større omlægninger af virksomhedernes organisation,
hvorved en langt større omkostningssænkning er mulig end ved tidligere
teknologianvendelser. Konkurrencedygtige priser vil fortsat være en
fordel. Edb-afdelingen og den øvrige virksomhed Da mange informationsteknologi-anvendelser har
edb-mæssig karakter, blev de placeret ind under edb-afdelingens område.
Det må imidlertid konkluderes, at edb-afdelingen og edb-chefen ikke
generelt har kunne magte at stå for strategiske tiltag af
informationsteknologi. Det gik godt med at overføre de manuelle opgaver til
edb og opbygge nye systemer som ikke var direkte oversættelser af manuelle
rutiner samt at inddrage brugerne i udviklingsprocessen. Edb-afdelingen
har imidlertid ændret sig fra en primær "forandrer" i virksomheden
til en primær "forvalter" af virksomhedens edb-systemer. Men de
ekstra opgaver til edb-afdelingen specielt i lyset af dens status som stabs-
eller liniefunktion har det derimod haltet med. Det lykkedes ikke for
edb-chefen at "råbe topledelsen op", formidle edb-viden og nye
anvendelsesmuligheder rundt i virksomheden samt at "sælge"
disse. Der er også fortsat kommunikationsproblemer mellem topledelsen,
liniecheferne og brugerne på den ene side og edb-afdelingen på den anden.
Problemerne opleves mest af edb-afdelingen, hvorved jeg vil konkludere, at
topledelsen og den øvrige virksomheds øgede edb-indsigt de sidste år, har
udvidet deres horisont, mens edb-afdelingen og edb-chefen ikke har fået
øget deres indsigt i forretningsmæssige forhold. Så kædet sammen med manglende
viden om forretningsmæssige forhold samt manglende viden om f.eks.
analyse af informationsbehovet og udarbejdelse af informationssystemer
("infoware") af især strategisk form, må det konkluderes, at de
nye opgaver i et strategisk perspektiv er en for stor "mundfuld"
for edb-afdelingen. Derfor finder jeg det ikke som en farbar vej at lade
edb-chefen omskole til informatikchef, også fordi edb-chefen i den hastige
edb-teknologiske udvikling og med et indre marked i EF efter min vurdering
bør være fuldstændig "up to date" med edb-udviklingen. En
edb-strategi bør efter min vurdering fortsat være teknisk-bruger orienteret
og bør fremover stå for at implementere strategiske edb-systemer herunder
implementation og drift af informationssystemer ("hardware" og
"software"). Herved vil edb-afdelingen atter vende tilbage til
sin "forandringsrolle", da disse systemer efter min opfattelse
vil vende op og ned på mange forhold i virksomheden. Dog skal en
edb-strategi inddrage holdbar budgettering og regler for overholdelse
af leveringstidsfrister. På baggrund heraf vil jeg konkludere, at der
mangler et led mellem edb-afdelingen og den øvrige virksomhed. Et led som er
multividende om såvel forretningsmæssige forhold og virksomhedsstrategi
som om edb-viden og som kan se mulighederne i en strategisk anvendelse af
edb-teknologi/informationsteknologi. Et led der bl.a. tager sig af
"infoware"-aspektet. Dette led kaldes ofte en informatikfunktion. Mit
bud på en informatikfunktion Jeg vil i det følgende give mit bud på, hvad en
informatikfunktion står for i en virksomhed. Den øverst ansvarlige i en
informatikfunktion kaldes en informatikchef, og står for styring og koordinering
samt ledelse af informationsteknologi og anvendelser heraf i virksomheden i
et forretningsmæssigt/strategisk perspektiv. Det kan struktureres i tre roller: Ændringsrollen Ved det, at informatikfunktionen besidder en
meget bred viden dækkende flere områder i virksomheden, vil der efter min
vurdering være gode muligheder for at kombinere forretningsmæssige forhold
og informationsteknologiske forhold. Resultatet bliver en initiativrig
funktion, der kan identificere, "finde på" og se nye anvendelsesmuligheder
med bl.a. informationsteknologi, der er til forretningsmæssige fordele
for virksomheden og derigennem styrker konkurrencepositionen. Integratorrollen Ved det, at informatikfunktionen besidder en
generel viden modsat specialisterne i topledelsen og edb-afdelingen, vil der
efter min vurdering være gode muligheder for, at informatikfunktionen kan
påtage sig en "brobygger"-rolle i virksomheden og dermed være med
til at skabe en bedre forståelse, interesse, kommunikation og et bedre samarbejde
mellem topledelsen/øvrige virksomhed og edb-afdelingen. Dette indbærer, at informatikchefen skal have en
plads ved topledelsens/direktionens møder, hvorved der er gode chancer
for, at edb-afdelingens "trænge igennem"-problem over for
topledelsen bliver løst af en "mellemmand". Derfor bør informatikfunktionen
være placeret over edb-afdelingen, evt. med edb-afdelingen som en
underafdeling. En anden underafdelingen vil med fordel være den funktion,
der står for analyse af informationsressourcer og deres anvendelse samt
udarbejdelse ("infoware") (ikke implementation) af informationssystemer.
I forbindelse med projekter i virksomheden af især
informationsteknologisk karakter lyder min anbefaling, at informatikfunktionen
er med i projektledelsen. Arkitektrollen Ved det, at informatikfunktionen besidder indsigt
i virksomhedsstrategi, vil der efter min vurdering være gode muligheder for
at opnå, at edb-strategi/informationsteknologi-strategi bliver
integreret i virksomhedsstrategien. Informatikfunktionen analyserer
informationsteknologiens potentielle muligheder og anvendelser med
udgangspunkt i et strategisk perspektiv og får derved også ansvaret for styringen
heraf samt styringen af virksomhedens samlede informationsressourcer og
ansvaret for udarbejdelse af informationssystemer. Der opnåes herved en
sikring af, at det er informationsteknologien der tilpasser sig
virksomheden i bred forstand, men også påvirker den i især strategisk
retning. Endvidere en sikring af en integration mellem en række af virksomhedens
teknologier specielt informationsteknologier ved at få etableret en
overordnet IT-arkitektur. Kendetegn/egenskaber ved en informatikfunktion Informatikfunktionens tre roller skyldes primært
efter min mening funktionens brede multividen på flere områder i virksomheden.
Dette har jeg i figuren illustreret ved fællesmængderne mellem
informatikfunktionen; og topledelsen, øvrige virksomhed (bl.a. liniechefer
og brugere) og edb-afdelingen. Derudover besidder informatikfunktionen
efter min vurdering en viden (i midten), som de tre andre ikke har. Figur: Forholdet mellem topledelsen, den øvrige
virksomhed (bl.a. linieafdelinger og brugere), edb-afdelingen og informatikfunktionen. Denne (midter) viden kan udtrykkes i en række
kendetegn eller egenskaber ved informatikfunktionen: ·
Koordinere, planlægge, kommunikere ("brobygger"). ·
Trænge igennem til topledelsen, "råbe den op" og formidle
informationsteknologiens muligheder og udviklingstendenser (også fra
konkurrenters side) samt "sælge" og argumentere for ideer og
forslag, men også påpege de farer der ligger, hvis virksomheden undlader nye
tiltag. ·
Ideskaber, pioner, nytænker, visionær og "finde på" nye strategiske
informationsteknologi-anvendelser, hvis sigte er at give virksomheden
en konkurrencefordel og styrke dens konkurrenceposition
("hjernefunktion" eller "tænketank"). ·
Kunde orienteret og vurdere, hvad kunderne har behov for såvel fysiske
produkter med informationsteknologi som informationsprodukter som tillæg
til produkter eller som ekstra produkter. ·
Se nye anvendelsesmuligheder af eksisterende information i
virksomheden, f.eks. til markedsførings brug, eller mulighederne i at
indsamle information til virksomheden, f.eks. om kunderne for senere at
anvende informationen i et strategisk perspektiv. ·
Kortlægge informationsteknologi-anvendelser i et strategisk
perspektiv, analysere, prioritere og vurdere dem i forhold til
virksomhedsmålene, strategien (konkurrencestrategien) samt anbefale anvendelser/tiltag.
·
Helhedsorienteret (bl.a. virksomheden, kunden, markedsføringen,
udviklingen og edb/informationsteknologisk) og forståelse af, hvad der sker
i virksomheden, dens informationsstrømme og dens omgivelser (branche og
konkurrenter). ·
Projektledelse og igangsætter af nye informationsteknologi-tiltag
eller informatikstrategiske tiltag. Alt i alt kan informatikfunktionen karakteriseres
som en "hybrid"-funktion, som besidder viden og erfaringer på en
lang række centrale områder i virksomheden og uden for virksomheden. Figuren antyder således, at informatikfunktionen
(informatikafdelingen) og edb-afdelingen bør eksistere samtidigt i
virksomheden, fordi de står for hver deres opgaver. Endvidere antyder
figuren, at informatikfunktionen er højere organisatorisk placeret end
edb-afdelingen. Denne placering finder jeg styrker
"brobygger"-rollen, og må betyde, at informatikchefen bliver
deltager i topledelsens/direktionens møder.
Mit
bud på informatikstrategi Informatikstrategien er informatikfunktionens
eller informatikafdelingens strategi og derved ansvarsområde. Jeg vil i det følgende sætte de tre
informationsteknologiske anvendelsesformer i relation til en
informatikstrategi: Operationel anvendelse af informationsteknologi er kun den faktor i
en informatikstrategi, som rationaliserer, effektiviserer og automatiserer
de allerede eksisterende rutiner i virksomheden for primært at mindske
omkostningerne og derved virksomhedens produkters pris. Jeg opfatter
denne anvendelsesform som en selvfølge i informationssamfundet og blot en
minimums chance for overlevelse. Derimod er taktisk anvendelse af informationsteknologi
en betydelig faktor i en informatikstrategi ved især brug af og styring af
informationer internt i virksomheden f.eks. via informationssystemer. Strategisk anvendelse af informationsteknologi er efter min
vurdering den vigtigste faktor i en informatikstrategi, hvor virksomheden
identificerer og udvælger nye forretningsmæssige muligheder i kraft af
informationsteknologiske landvindinger. Denne anvendelsesform påvirker
derved primært virksomhedens indtægtsside. Informatikstrategien er en multipel strategi, da
jeg opfatter informatikstrategi som "bindeled" mellem en række
andre strategier i virksomheden, f.eks. virksomhedsstrategi, markedsføring,
distribution, produktion, produkt- og konkurrencestrategi, IRM-strategi herunder
informationssystemer og informationsstyring af virsomhedens samlede
informationsressourcer og edb-strategi eller mere bredt informationsteknologi-strategi. Den strategiske anvendelse af
informationsteknologi opfatter jeg som en væsentlig faktor i
informatikstrategien. Den kan udmønte sig i tre former: (SAI = Streategisk
Anvendelse af Informationsteknologi, VS = VirksomhedsStrategi). SAI bærer VS Ved strategisk anvendelse af
informationsteknologi som bærer af virksomhedsstrategi forstås, at virksomhedsstrategien
ikke er mulig uden informationsteknologi. VS bygger på SAI, men da SAI-formen
evt. ikke er kendt endnu, da bygger SAI også på VS. Der er tale om et
gensidigt samspil og sammenhæng mellem VS og SAI, hvor de to
"parter" former og indretter sig efter hinanden. Det vil sige, at
SAI medtænkes i forbindelse med udarbejdelse af VS, men at VS også giver
impuls til nye SAI-tiltag (informatikstrategiske tiltag). Som eksempler på "SAI bærer VS" kan
nævnes: Integreret ejendomsmægler-kreditinstitut-bank-forsikring-produkter
(totalløsninger), Dankort systemet og videobaseret simulering af køkkenindretning
og Danmarks Radio's DORA-system. Endvidere Otis Elevator og Det Danske
Stålvalseværk A/S eksemplerne. SAI realiserer VS Ved strategisk anvendelse af
informationsteknologi som realiserer virksomhedsstrategi forstås, at virksomhedsstrategien
er udarbejdet og fastlagt, men at informationsteknologien er et middel til
at realisere VS eller at indfri VS. Der er tale om aktiv udnyttelse af SAI
(evt. nyt SAI) for at opnå konkurrencefordele. Det kan føre til større strategiske
forspring end egentlig fastsat i virksomhedens mål. Under "realisering"
kan "knopskydning" placeres. Det går på, at et eksisterende system
får nogle nye "skud", f.eks. terminaler ude hos kunderne koblet op
på virksomhedens ordreafgivelsessystem. Som eksempler på "SAI realiserer VS"
kan nævnes: Bookingsystemer og et edb-distributionssystem, som nedsætter
leveringstiden og forbedre målet om "lige til tiden"-levering. Endvidere
American Hospital Supply's ASAP-system, American Airlines's SABRE-system
eksemplerne. SAI understøtter VS Ved strategisk anvendelse af
informationsteknologi som understøtter virksomhedsstrategi forstås, at
virksomhedsstrategien er udarbejdet og fastsat, men at informationsteknologien
hjælper (passivt) til med at nå virksomhedens mål. Som eksempler på "SAI understøtter VS"
kan nævnes: Udregning af et pristilbud ude hos kunden, vurdering af kundens
totale økonomiske situation eller anførelse af særtilbud på Brugens kassebon.
Endvidere ARA Service eksemplet. Forskellene i strategisk anvendelse af
informationsteknologi Den helt afgørende forskel mellem på den ene side
"SAI bærer VS" og på den anden side "SAI realiserer VS"
og "SAI understøtter VS" er, hvorvidt der i udarbejdelsen af
virksomhedsstrategien er tale om, at der tages højde for informationsteknologiens
muligheder (og omvendt). Informationsteknologien er ikke et mål i sig
selv, men på "bærer"-niveauet kan den være med til at ændre
virksomhedsstrategien, mens disse er fastlagt på "realiserer"-
og "understøtter"-niveauet. På disse to niveauer hjælper
informationsteknologien i mere eller mindre grad virksomheden med at nå
målene og få ført strategien ud i livet - informationsteknologien er et
strategisk værktøj. Men på "bærer"-niveauet er SAI forankret i VS,
som f.eks. markedsføring, økonomi, produktion og personale ofte er det. Dette betyder efter min opfattelse, at
"bærer"-anvendelse af informationsteknologi er en langsigtet
konkurrencefordel, mens "realiserer" og især
"understøtter"-anvendelserne er kortsigtede og rimelig hurtigt
kan efterlignes af konkurrenter. Efterligning af en
"bærer"-anvendelse finder jeg ikke så nem for konkurrenterne,
fordi de ikke blot skal efterligne anvendelsen, men også ændre på deres
virksomhedsstrategi samt evt. have en anden organisering i virksomheden,
hvilket ikke efter min mening kan gøre "fra den ene dag til den anden".
Så her er der ikke blot tale om en informationsteknologisk løsning. På "bærer" og
"realiserer"-niveauet vil jeg karakterisere anvendelsen af informationsteknologi
så intens, at der kan blive tale om nye anvendelsesformer og tiltag for at nå
virksomhedsmålene. Dette ser jeg ikke sandsynligt på "understøtter"-niveauet. Anvendelsen af strategisk informationsteknologi
er efter min opfattelse afhængig af, hvordan den integreres i virksomhedsstrategi.
Herom konkluderer jeg, at virksomheden vil opnå de største
konkurrencefordele ved "bærer"-anvendelser, fordi der i
udarbejdelsen af virksomhedsstrategi tages højde for informationsteknologiens
muligheder (gensidig tilpasning) og der er tale om en langsigtet konkurrencefordel,
da anvendelsen eller det informatikstrategisk tiltag ikke lige kan efterlignes
af konkurrenter. Informatikstrategiske tiltag der gør brug af
informationsteknologi vil ofte tage udgangspunkt i de fem anvendelsesmuligheder,
som blev opstillet i starten af konklusionen. Men nyere muligheder vil mere
og mere komme frem i dagens lys med det til følge, at pågældende
"opfinder"-virksomheder styrker deres konkurrenceposition. Informatikstrategi står således for
retningslinierne for koordinering af forskellige strategier i virksomheden;
for udarbejdelse af overordnede principper for anvendelse af
informationsteknologi i virksomheden specielt til udadrettet formål, der
styrker konkurrencepositionen; og for styringen og anvendelsen af informationen
i virksomheden specielt med et strategisk formål for øje, f.eks. gennem analyse
og udarbejdelse af informationssystemer. I modsætning til de sædvanlige
strategier i virksomheden går informatikstrategien ikke over en periode.
Den bliver løbende revideret eller ændret såvel i forhold til virksomhedens
omgivelser som i forhold til nye især konkurrencemæssige tiltag fra
virksomheden. Informatikstrategien er "gødningen" til
"grobunden" for en masse nye "spirer". Empirisk set er der enighed om, at der allerede
er en stor erkendelse i virksomhederne for nødvendigheden af strategisk
anvendelse af informationsteknologi samt informationsteknologiens betydning
som konkurrenceparameter. Derfor er mit forslag en etablering af en
informatikfunktion med en informatikchef med en informatikstrategi, der
vil føre til en mere strategisk intens informationsteknologi-anvendelse
som et konkurrencevåben med styrket konkurrenceposition til følge. Informatikfunktionen bibringer til en styrkelse
af virksomheden udadtil, men også indadtil ved at få fjernet nogle barriere
og få etableret samarbejde på tværs af organisationen, og få parterne til
at interessere sig mere for hinanden. |