Læserbrev i Børsen den 13. februar 2001
Se
avisensiden i pdf-fil Den
virkelige nye økonomi af Joakim Dalby Den nye økonomi omfatter individualiserede
e-produkter indeholdende data som sælges og distribueres via Internettet, og
har intet at gøre med e-handel af traditionelle fysiske produkter Forleden dag greb min nabo fat i mig, fordi han
igen havde læst i avisen, at IT-aktierne var på ny rutschetur, og han
frygtede for sine investeringer. Vi talte i en times tid om, hvorfor
e-handel var blevet udråbt som en ny økonomi og med deraf hurtig stigende
aktiekurser. Min nabo er begejstret Internet handlende, mens jeg ikke selv
har set lyset ved elektronisk postordresalg af fysiske varer så som bøger,
musik, video og tøj. Den slags handel betragter jeg ikke som en ny økonomi,
blot fordi jeg kan handle via min pc i stedet for at sidde med et
varekatalog, en bestillingsblanket og en frankeret kuvert. Min nabo må give mig ret i, at der allerede er
flere dotcom postordrefirmaer, som har måtte skrue nøglen om, fordi de har
for lange ekspeditionstider og for lille en omsætning. På dette marked står
de eksisterende postordrefirmaer langt bedre, og de fleste af dem har da også
fået lagt deres varekataloger på Internettet, ligesom mange andre danske
virksomheder, så kunderne hurtig kan finde priser, se om varen er på lager
og afgive deres bestillinger. Mange rejseportaler til fly, bil og hotel
bookninger samt sommerhus udlejning er etableret af de traditionelle bureauer
eller nye dotcom’er, men det danner ikke en ny økonomi, det giver bare en hurtigere
og smartere måde at planlægge sommerferien. Fordele I de sidste 30 år har vi set mange eksempler på,
at fysiske produkter er blevet udvidet med computerteknologi f.eks. i
videooptagere, der informeres til at optage tv-udsendelser, når man ikke er
hjemme. Den gang talte ingen om en ny økonomi men om konkurrencefordele, og
dette gælder også, når Internettet tilfører eksisterende produkter en
større værdi for kunderne, så jeg f.eks. E-handel er efter min mening handel med data i
bred forstand. Siden 1980’erne er mange forskellige slags data blevet
digitaliseret eksempelvis tekst og opslagsværker, musik, fotos og film samt
databaser over boliger, jobs, kontaktpersoner og brugte ting. Før
Internettet måtte data-produkterne sælges som fysiske varer via cd-rom’er,
men den nye distributions- og kommunikationskanal, Internet, skaber rigtige
e-produkter, som jeg direkte kan få adgang til via min pc, når som helst det
passer mig, og uanset hvor i verden jeg befinder mig. Det er e-produkterne
via Internettet, som vil danne et handelsmarked der med rette kan kaldes den
nye økonomi, og ikke de dotcom’er der er et dårligt plagiat af de ellers så
populære postordrefirmaer, vi kender fra kuponhæfterne. Musikmarkedet Jeg kan se på min nabo, at han ikke er helt med
på, hvad e-produkter dækker over. E-produkter er ikke fra starten af et
fysisk produkt, kun data, forklarer jeg, men kan blive det efter købet. Min
nabo ser spørgende ud, og beder om eksempler på e-produkter. Ok, lad os se på
musik markedet foreslår jeg. Da jeg ikke ønsker at købe alle The Beatles
cd’ere, går jeg på en hjemmeside og køber kun de 15 numre jeg synes bedst om,
henter dem ned til min harddisk for bagefter at lagre dem på en cd-rom, som
kan afspilles i bilen. Naboen lyser op, så jeg springer til infomarkedet,
idet jeg har et abonnement på en nyhedsside, som kun bringer artikler om de
emner, jeg tidligere har valgt, og da jeg ikke altid ønsker at læse dem foran
skærmen, så tager jeg et farveprint af hjemmesiden inklusiv billeder. Der
findes allerede en del e-magasiner på Internettet som enten er finansieret af
reklamer eller abonnement. Et andet e-produkt er e-bøger, der købes over
Internettet og læses via en lille håndholdt computer. De vil tilbyde at
huske bogmærket, understregninger og notater, give resumé af sidste dags
læsning og vise person- og handlingsoversigter, billeder og videoklip, kort
sagt multimedia. Min nabo griner, da han flovt siger, at så må de
mange sex-hjemmesider, der sælger billeder, film, historier og
live-transmissioner også være e-produkter. Jeg nikker og svarer, at disse
dotcom’er har et overskud, som ville få deres aktiekurser til at eksplodere,
hvis de gik på børsen. Nyheds- og snakkegrupper (chat), råd og vejledning,
uddannelse og hjælp til at stille diagnosen på børnenes feber og bilens
dunkelyde er andre gode eksempler på e-produkter, fordi der er tale om
informations- og vidensudveksling på elektronisk form. Individualisering E-produkter via Internettet vil skabe langt mere
individualisering end den gamle økonomi har kunne tilbyde. Tænk blot på tv,
hvor vi alle hænger i en klokkestreng for at se tv-avisen. Når hastigheden på
Internettet er så hurtig, at der kan overføres levende billeder i 28”
størrelse, så er kl. 21.00 fortid, og tv-kanal begrebet vil smulre, da seerne
vil bestille programmer hos en række tv-udbydere med eller uden reklamer. I
dag kan man allerede tilmelde sig e-mail-tjenester, som kun sender reklamer
og tilbud på de produktområder, man har valgt at modtage, altså direct mail
når det er mest individuelt. Den nye økonomis e-produkter vil vende op og ned
på mange dagligdags ting og strukturer i samfundet, for når et firma har
lavet sit e-produkt og lagt det på Internettet, så skal det ikke
masseproduceres og distribueres. I dag har mange privat personer lavet
hjemmesider med nyttige oplysninger, som jeg kan læse og evt. købe for et
mindre beløb. Vi har kun lige set toppen af det isbjerg, som
den nye økonomi vil tilbyde i fremtiden, og derfor vil de dotcom
virksomheder, der udvikler individuelle e-produkter med nye data-indhold få
store konkurrencefordele og vende aktiekursen i opad gående retning. Min
nabo og jeg slutter vores snak af med at minde hinanden om, at kommunikation
mellem mennesker face-to-face fortsat er den bedste form i en tid, hvor
Internettet vil udgøre en fortsat større og større del af vores hverdag. |